Win iemand voor je en hij wint er weer 10 voor jou!

IMG_5104

Het is ongelooflijk hoeveel tijd we spenderen aan ‘zichtbaar zijn’, ‘onze boodschap verkondigen’ of ‘mensen prikkelen’. Allemaal om onze business op orde te krijgen of te houden. En laten we eerlijk zijn, met hele grote budgetten en goede bureau’s kom je wel een heel eind. Dat geloof ik best wel. Maar kijk eens naar die poule van kleine zelfstandigen of 2-, en 3-pitters, die hun best doen om het juiste verhaal te vertellen tegen iedereen die ook maar geïnteresseerd is. Via social media vooral want dan is je bereik lekker groot. Maar hoe zit het daarmee? Want veel views betekent niet automatisch ook klanten Sterker nog, het traject om van een view een klant te maken is ook een hele uitdaging. En natuurlijk zijn daar ook specialisten voor op de markt die je kunnen helpen. Met een prima trackrecord… en bijbehorende prijskaartjes.
Maar wat is dan wel een effectieve methode en ook nog eens betaalbaar?
We hebben met Benjegoedbezig? de laatste tijd ervaren dat het heel belangrijk is om mensen voor je te winnen. En dan niet om ze een flink bedrag toe te stoppen en ze op pad te sturen maar om ze van binnen te raken. Goede dialoog, enthousiasme, sterke inhoud, kwaliteit en verbinding zijn bijvoorbeeld elementen die ertoe doen. Verpakt in goede verhalen. En als je daarmee mensen raakt dan zullen zij ook anderen het juiste verhaal vertellen. En dat heeft impact. Want als een ander over jou vertelt uit niet commerciële gronden, dus zonder winstoogmerk maar uit een bepaalde overtuiging, gunning en geloof dan raakt dat weer anderen. Geen platte teksten of plaatjes die voorbij vliegen dus maar iets dat echt blijft hangen.
En daarin speelt ook de setting een uitermate belangrijke rol. Wat dat betreft ben ik het wel eens met de zogenaamde “experience” theorie. Het hele plaatje moet kloppen. En een mooie ervaring neemt iemand mee en die deelt hij of zij. En als je iemand goed weet te raken dan gaat het verhaal van mond-tot-mond met jou of jullie in de hoofdrol. En dat werkt echt. Nu is het nog zaak de juiste mensen te vinden met een “mooi” netwerk die jou ook nog het succes gunnen.Volgens mij liggen er dan kansen voor iedereen. Maar goed, het is maar een mening gebaseerd op ervaringen. Misschien moet ik er eens wat boeken bij gaan zoeken…

Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *