Na de vakantie nieuwe plannen maken?

BJGB - Adv Heisessie inspiratiesessie kopie

Het is niet zo moeilijk om je “out of office agent” in te schakelen als je met vakantie gaat. Binnen een paar klikken wordt je mail doorgestuurd naar je collega of worden zenders van berichten gewezen op het feit dat je er even niet bent. Een fijn gevoel dat je even niet meer 24/7 hoeft te antwoorden op alle binnenkomende mails. Maar, wees eerlijk, kijk je nooit even tussendoor wat er voor jou speciaal is binnengekomen? Als je wacht op die ene order die is toegezegd in de week dat jij er even niet bent, kijk je dan echt niet zo af en toe of dat hij al binnen is? Laat je dat over aan anderen? Ben je echt niet benieuwd hoe de organisatie bepaalde issues/opgaven gaat uitwerken? En word je dan echt niet verleid om toch even te kijken zo af en toe? Vast wel, geef maar toe. En wat ook nogal voorkomt: “Ik ben in bijzondere gevallen bereikbaar per sms”. Dus toch niet helemaal onbereikbaar tijdens de vakantie maar wel slim om zo berichten te filteren. Collega’s weten dan dat ze alleen bij je kunnen aankloppen als het echt menens is. Een mooie tussenvorm.

Eigenlijk zou het goed zijn om gewoon 3 weken volledig afgesloten te zijn om vakantie te vieren. Ja inderdaad, Quality time, zoals ze dat noemen. De eerste week kun je dan nog even afschakelen, zodat je de tweede week echt kunt genieten van de vakantie. De derde week is meestal bedoeld om weer zin te krijgen om aan het werk te gaan. Je wil weer wat “nuttigs” gaan doen. Precies die energie heb je nodig om weer full-time productief te kunnen zijn en het maximale eruit te halen.

En die energie moet er ook zijn want na de vakantie wordt het tijd om nieuwe plannen te maken voor 2020. Iedere organisatie bereidt zich weer voor op het nieuwe jaar. Productintroducties, organisatorische wijzigingen, budgetten etc. En vaak gaan ze daarvoor de hei op. En dan worden er weer vele geeltjes geplakt en discussies gevoerd over wat goed is voor de organisatie. Mooie momenten om ook eens stil te staan bij de vraag “zijn we goed bezig?” en “ben ik goed bezig?”. Reflectie op wat er gedaan is, organisatie-breed maar ook individueel. De spiegel voorhouden dus. Dat is niet gemakkelijk, dat weten we inmiddels uit ervaring, maar het helpt wel om vervolgens de juiste stappen te kunnen nemen richting de toekomst. Leren is belangrijk. Waarom gingen dingen zoals ze gingen? Heb ik iets bijgedragen? Wat was mijn bijdrage? En wat moet ik gaan doen om (weer) bij te dragen? Wat wil ik doen? Waartoe voel ik mij geroepen? Waarmee kan ik de organisatie verder helpen? Mooie vragen om (jezelf) eens te stellen. Gewoon doen.

Benjegoedbezig? helpt door middel van dialoog organisaties vooruit. Bepaalt samen met zoveel mogelijk werknemers de opgaven van een organisatie en laat die toe-eigenen door diegene die zich ermee verbonden voelt. Draagvlak, eigenaarschap en commitment zijn veel genoemde woorden door onze klanten. Wij houden van een duurzame verandering en faciliteren hierin graag. Voor een effectieve heisessie met concrete resultaten en een culinair slot nodigen wij je graag uit in onze Vlaamsche schuur. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.

www.benjegoedbezig.nl

 

Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *