Kinderen: eigen “ik” ontdekken en ontwikkelen

IMG_1325

De laatste maanden hebben we een opdracht mogen begeleiden in het basisonderwijs. Zeer interessant. Onder de titel “Onze kinderen, Onze toekomst” hebben we grootschalig informatie ingewonnen van partijen die onderdeel zijn, of zouden moeten zijn, van de ontwikkeling van een kind. De resultaten van zo’n 200 spelers die 2 uur lang dialoog voerden aan de hand van een op maat gemaakte KoersKaart waren deels verrassend maar ook deels bevestigend.

Vanuit de IKC-gedachte (Integraal KindCentrum, van 0-13 jaar) kwam onder andere duidelijk naar voren dat de school, ouders  en andere partijen het kind meer moeten faciliteren om de eigen “ik” te ontdekken. Er moet voldoende ruimte zijn voor het kind om spelenderwijs talenten te ontdekken waarop vervolgens weer ingespeeld dient te worden. En dan niet alleen door de school en de ouders maar ook door andere maatschappelijke organisaties en verenigingen. Het sociaal-maatschappelijke netwerk rondom het kind. En dan liefst in harmonie met elkaar.  Professionele instanties en specialisten spelen hierbij ook een rol.

Kinderen van groep 7 en 8 gaven zelf aan graag andere lesvormen te willen en meer activiteiten en gymlessen. Hoewel de kinderen beseffen dat de basisvakken bijdragen tot de algemene ontwikkeling en dus noodzakelijk zijn, vinden ze dat er daarnaast ook voldoende ruimte moet zijn voor ontspanning en het opdoen van praktische ervaringen (excursies/workshops).

Wil je meer weten over het proces? Laat het ons weten. We vertellen er graag meer over.

 

Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *