Kernwaarden onderschat binnen organisaties

Coherence-organisaties-transparant kopie

Het internet op gaan en zoeken naar mogelijke kernwaarden voor je organisatie, het gebeurt met regelmaat. Er zijn dan ook voldoende lijstjes te vinden, eventueel nog uitgesplitst naar branche. Binnen no-time heb je 3 of 4 toepasbare kernwaarden gevonden. Maar dat is toch wel de opperste onderschatting van de waarde van de kernwaarden, want……

Kernwaarden raken de ziel van de organisatie, of beter gezegd ‘zijn’ de ziel van de organisatie. Kernwaarden dienen jou en jouw organisatie richting te geven, als een kompas. Ze geven tevens richting aan ieders individuele handelen. Kernwaarden zijn de ‘drivers’ en de intrinsieke lading. Die moet je kunnen voelen. Ze roepen iets op en dragen bij aan het verwezenlijken van je visie. Ze doen er toe.

Als iedereen handelt vanuit dezelfde waarden heb je minder strakke regels of protocollen nodig en is het onderbuikgevoel vaak passend en richtinggevend. Met de juiste kernwaarden heb je de identiteit te pakken van de organisatie, het DNA. Wie je bent en wil zijn. En waar de mensen zich mee kunnen maar vooral willen vereenzelvigen.

Blijf daarom weg van het internet en kijk diep in de organisatie en zoek naar die bijzondere waarden. En doe dat met gevoel en met zoveel mogelijk mensen voor het gewenste draagvlak. Het gaat je zo veel meer opleveren. Succes!

Extra tip: kijk aan de voorkant, bij het aannemen van nieuwe mensen, al of het DNA van de sollicitant matcht met die van de organisatie. Kennis en ervaring is één maar een DNA match is steeds belangrijker. Gebruik daarbij de kernwaarden.

Deze week een mooie zorgorganisatie mogen helpen bij het bepalen van de juiste kernwaarden. De waarden van en voor iedereen. Onderscheidend en treffend. Herkenbaar en met het juiste gevoel.

We helpen jou en jouw organisatie ook graag. Laat maar weten!

Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *